Evolucija beskontaktnog plaćanja
objavljeno: Prije 5 God. | kategorija: Banke,
Autor: Lejla Softić, dipl.oec. 1
“Time is change, transformation, evolution.”
- I. L. Peretz
Beskontaktne platne kartice, izvjesno vrijeme su dostupne i na BH tržištu, a u susjednoj Hrvatskoj već se promovira novi način beskontaktnog plaćanja. Naime, Mastercard je u suradnji sa partnerima omogućio korisnicima u Hrvatskoj da se Apple Pay na iPhoneu, Apple Watchu, iPadu i računalima Mac, upotrebljava za brzo i jednostavno plaćanje u trgovinama, u okviru aplikacija i na internetskim stranicama. Pri tome je potrebno naglasiti da Europa predvodi beskontaktnu evoluciju – više od jedne od dvije transakcije su beskontaktne. Stoga se, u narednom periodu, i na BH tržištu može očekivati evolucija beskontaktnog plaćanja.
Šta je beskontaktna tehnologija?
Beskontaktna tehnologija jedan je od načina na koji se vaša kartica ili mobilni telefon mogu povezati s terminalom na maloprodajnom mjestu (POS terminal). Sve veći broj debitnih i kreditnih kartica, te kartica sa unaprijed uplaćenim sredstvima, može se upotrijebiti za beskontaktno plaćanje. Za tu se namjenu mogu konfigurirati i neki mobilni telefoni. Tehnologija beskontaktnog plaćanja uvedena je u brojnim europskim zemljama te se u njima može upotrebljavati na raznim maloprodajnim mjestima, prodajnim automatima, parkirnim aparatima, u sustavima javnog prijevoza i sl.
Beskontakno plaćanje i tržišni trendovi
Istraživanjem aktualnih tržišnih trendova, u medijima se mogu pronaći slijedeće informacije:
Njemački potrošači u 2018. godini prvi put su više plaćali kreditnim i debitnim karticama nego gotovinom, pokazalo je istraživanje njemačkog instituta za maloprodaju EHI. Takav zaokret pripisuje se beskontaktnim plaćanjima, jer se za prilično malene iznose često koristi takav način plaćanja.
U azijskim restoranima Pizza Hut pizzu već prodaje robot Pepper koji primi narudžbu, a kupac mu zatim plaća svojim digitalnim novčanikom ili QR kodom na tabletu koji drži robot.
Addiko banka u Hrvatskoj je 2018. godine svoju kartičnu ponudu obogatila sa Debit Mastercard, prvom Addiko beskontaktnom debitnom, te ujedno jedinstvenom mirisnom karticom.
MasterIndex Srbija 2018. istraživanje o finansijskim potrebama i navikama korisnika kartica pokazalo je da 55% korisnika kartica već plaća beskontaktno. Od uvođenja na tržište, Mastercard beskontaktna plaćanja su se razvijala veoma brzo tako da je samo tokom 2018. godine, upotreba beskontaktnih plaćanja porasla za 154%, što je iznad evropskog prosjeka od 98%. U septembru 2018. godine su beskontaktna plaćanja činila 62% svih kartičnih plaćanja u zemlji.
Šest od deset vlasnika kartica u BiH ima debitnu karticu (61%), što je porast od 6% u odnosu na 2018. godinu. Nadalje, MasterIndex BiH studija pokazuje da čak 61% ispitanika koristi beskontaktna kartična plaćanja radi različitih pogodnosti i benefita, te da je iznos koji su spremni platiti bez unosa PIN koda do 30 KM. Ispitanici su naveli da su brzina i praktičnost glavni razlozi za odabir ove vrste plaćanja.
Turizam i evolucija načina (beskontaktnog) plaćanja
Za suvremene turiste plaćanje karticom definitivno je najsigurniji i najpraktičniji način plaćanja, a neki od razloga za to su:
· kartica je jednostavna za nošenje, ali i za upotrebu (pogotovo – nove vrste beskontaktnih kartica),
· izbjegavanje raznih rizika (npr. falsifikovanih novčanica ili novčanica koje više nisu u opticaju),
· mogućnost plaćanja u skoro cijelom svijetu,
· mogućnost online kupovine u svega par klikova itd.
MasterIndex ispitanici izjasnili su se da prilikom putovanja nose i platne kartice i gotovinu. Kartice se najčešće koriste za plaćanje shoppinga (58%), kupovinu poklona i suvenira za prijatelje i porodicu (33%), kao i za plaćanje smještaja na licu mjesta (33 %).
Milenijalci i beskontaktno plaćanje Milenijalci čine 1/4 svjetske populacije i predstavljaju značajnu pokretačku ( i potrošačku) snagu. Budući da su rođeni u okruženju punom tehnologije, bolje je razumiju i znaju kako najbolje koristiti njezine prednosti, koje su dalje pokrenule tehnološki napredak. Milenijalci se stalno prebacuju na nove tehnologije koje im najbolje odgovaraju i starije tehnologije čine staromodnima. Tako za milenijalce pogodnost predstavljaju: digitalna plaćanja, mobilna plaćanja i beskontaktna plaćanja.
Zaključak
'Prosječnom' potrošaču beskontaktno plaćanje može izgledati kao 'čarolija', ali tehnologija koja podržava ovaj oblik plaćanja prilično je standardna i postoji već izvjesno vrijeme. Nadalje, tehnologija na kojoj se zasniva beskontaktno plaćanje kontinuirano se mijenja i razvija, tako da se i u narednom periodu mogu očekivati inovacije u ovoj oblasti.
Analizom tržišnih trendova može se konstatovati da se i na BH tržištu beskontaktno plaćanje obavlja na zadovoljavajućem nivou, a da sve više korisnika kartica (domicilnih i inostranih/turista) svoje potrošačke i kupovne navike prakticira primjenom trenutno dostupnih načina beskontaktnog plaćanja.
Ukoliko tržišni akteri (kartičari, banke, maloprodavci) žele zadovoljiti potrošačke navike milenijalaca (ali i drugih suvremenih kupaca i turista), potrebno je da svoje poslovanje kontinuirano inoviraju odnosno prate suvremene trendove i implementiraju 'nove' alate za beskontaktno plaćanje.
1 SoftConsulting s.p. Tuzla,Trg slobode 16 ( BIT Centar), 750000 Tuzla, e-mail: [email protected]
Oznake: