Ili prijavi se pomoću:

Dijete se u automobilu mora voziti u dovoljno kvalitetnom, pravilno odabranoj i odgovarajuće namještenoj sjedalici, jer će samo tako biti dovoljno bezbjedno.

Stručnjak za saobraćaj i ekspert za dječije sjedalice Bojan Oblak naglašava da nema prostora za improvizaciju. Čak se novorođenče, po pravilu, već u prva tri dana svog života susreće sa saobraćajem i zato već prvo putovanje, od porodilišta do kuće, mora da bude bezbjedno.

Na Kliker.ba uporedite ponude svih ponuđača osiguranja - brzo i besplatno zatražite upit i uštedite >>

Odgovarajuća dječija sjedalica je osnova bezbjednog prevoza najmlađih

Kako s aspekta bezbjednosti tako i udobnosti, važno je da dijete već od prvog kontakta sa automobilom navikavamo na dječiju sjedalicu, a ne na mamino naručje. Sva bezbjednosna pomagala – pasivna i aktivna – i sve bezbjednosne zvjezdice modernog automobila, naime, ne pomažu u dovoljnoj mjeri ako prilikom eventualne nesreće vaše dijete ne štiti prvi odbrambeni stub – sjedalica i bezbjednosni pojasevi.
Bojan, naglašava da prije nego što se uputite na putovanje, uvijek obavezno provjerite da li je sjedalica neoštećena, kvalitetna, pravilno namještena i dovoljno velika za vašeg mališana. To je osnova bezbjednog prevoza djece.


Mamino naručje u toku vožnje nije bezbjedno okruženje

Iako se dijete najčešće najbezbjednije osjeća u naručju, to za vrijeme vožnje može da bude opasno okruženje. Nikada ne rizikujte s prevozom djece u naručju ili u slobodnostojećim sjedištima, namijenjenim odraslim putnicima, čak i ako se vozite samo na parkingu, sto metara, a na glavni put ni ne namjeravate da skrenete.
Naglo kočenje čak i pri relativno niskim brzinama može da izazove teške povrede, jer dijete može da padne iz naručja odnosno sjedišta.
Prilikom naleta, iako je na parkingu brzina ispod 40 kilometara na čas, povrede mogu da budu sudbonosne. Ne oslanjajte se na to što ste vezani i što ćete dijete u slučaju snažnog kočenja ili čak sudara zadržati u rukama, jer je snaga ogromna i brzo prevazilazi kapacitete ljudskih mišića.

Ne rizikujte! Tonu i po pritiska tijelo ne može izdržati

Pri nesreći ili sudaru vozila, koje vozi brzinom od 50 kilometara na sat, težina naleta tijela se poveća za čak 25 puta. U slučaju da ste teški 50 kilograma i neprivezani sjedite na suvozačkom sjedištu s djetetom u rukama, dijete biste prilikom naleta o armaturnu ploču automobila pritisli težinom naleta oko tone i po.

Kako odabrati odgovarajuću sjedalicu?

Djetetu će od rođenja pa do uzrasta od deset godina, odnosno do težine od 36 kilograma, biti potrebne tri različite sjedalice. Pri tome imajte u vidu da s aspekta odabira odgovarajuće veličine klasifikacija samo po starosnim grupama nije uvijek najpreciznija i zasigurno nije jedini kriterij prilikom izbora odgovarajuće sjedalice.
„Kada budete dijete stavili u sjedalicu, glavno mjerilo treba da budu gornje rupe kroz koje prolaze pojasevi, jer ako su ramena viša od mjesta gdje prolazi bezbjednosni pojas, postoji velika mogućnost povrede ramena djeteta i ključne kosti”, opisuje Oblak test odgovarajuće veličine.
Važno je i da primijetite kada je dijete sjedalicu preraslo. „Zamijenite ga kada ramena djeteta pređu vrh ramenog pojasa”, kaže Bojan Oblak.

Veća djeca treba da uz odgovarajuću sjedalicu koriste automobilski bezbjednosni pojas
Veću djecu (iznad 18 kilograma) vezujemo automobilskim bezbjednosnim pojasom, koji je pričvršćen za karoseriju automobila i namijenjen je vezivanju odraslih putnika. Važno je da to učinimo pomoću dječije sjedalice koja podiže tijelo djeteta tako da bezbjednosni pojas ide preko djetetovog ramena, a nikako preko vrata ili stomaka.
U slučaju korištenja takozvanog „booster-a” (podloške za sjedenje djeteta u sjedištu automobila), on mora da ima sa strane naslone za ruke, ispod kojih provlačimo donji dio bezbjednosnog pojasa da bi prilikom eventualnog sudara „booster” ostao ispod tijela djeteta. Sa aspekta veće bezbjednosti preporučljivije je koristiti dječiju sjedalicu sa naslonom i podesivim naslonjačem za glavu.



Dječije bezbjednosne autosjedalice su razdijeljene u grupe s obzirom na težinu i uzrast djeteta

Grupa 0+: autosjedalice namijenjene djeci uzrasta do jedne i po godine, odnosno do 13 kilograma težine.

Grupa I: autosjedalice namijenjene djeci uzrasta od osam mjeseci do četiri godine, odnosno od 9 do 18 kilograma tjelesne težine.

Grupa II: autosjedalice namijenjene djeci uzrasta od tri do dvanaest godina, odnosno od 15 do 36 kilograma tjelesne težine.

Ne štedite na račun bezbjednosti! Provjerite i bezbjednosnu homologaciju proizvoda

Bojan Oblak ne savjetuje kupovinu korištenih i starih dječijih autosjedalica, jer se kod sjedalica starijih od sedam godina plastika i drugi dijelovi sjedalice habaju i gube svoja prvobitna svojstva, pri čemu postoji velika vjerovatnoća da prilikom saobraćajne nesreće ne opravdaju svoju funkciju. Nikako nemojte koristiti sjedalicu koja je bila u vozilu koje je učestvovalo u saobraćajnoj nesreći, a prilikom sudara je došlo do deformacije njenih dijelova. Takva sjedalica nije više upotrebljiva.

Pri izboru sjedalice ključno je to da odaberete prvenstveno dovoljno bezbjednu i na testovima ispitanu dječiju autosjedalicu i zato ne treba da vas zavedu njegova slika, boja modela i druge dizajnerske specifičnosti. Najprije se uvjerite da li proizvod ima odgovarajuću oznaku ECE i izvršenu homologaciju. Trenutno važeća oznaka homologacije je ECE R 44/04.





Oznake:



Ostavite komentar!

kBCRo