Ili prijavi se pomoću:

Autor: Lejla Softić, dipl.oec. 

 

 

" Kompjuteri sami po sebi, kao i softver koji ćemo tek razviti, će revolucionizirati način na koji učimo. "

- Steve Jobs

 

Iako živimo u 21. stoljeću i digitalnom dobu, još uvijek se u pojedinim maloprodajnim objektima i od strane pojedinih potrošača, kao korisnika kartičnih produkata, 'teško' prihvataju inovacije koje bankarski sistem promovira, pri obavljanju platnih transakcija odnosno kupovini roba i usluga. Osnovni razlog zašto se inovacije 'teško' prihvataju, pri obavljanju maloprodajnih aktivnosti, jeste strah od 'novog' načina izvršavanja plaćanja i kako će se npr. beskontaktno plaćanje, u konačnici, odraziti na:

-        Prodavce odnosno Da li će im biti plaćen odgovarajući iznos prodajne transakcije?

-        Kupce odnosno Da li će platiti isključivo iznos obavljene kupovine?

Kartice su jedan od uobičajenih načina plaćanja, a sve više potrošača - korisnika kartičnih produkata prepoznaje brojne prednosti beskontaktnog plaćanja, kao što su to: mogućnost brzog, jednostavnog i sigurnog obavljanja kupovine. Ali i dalje postoji potreba da se prednosti beskontaktnog plaćanja približe tzv. tradicionalno nastrojenim: vlasnicima maloprodajnih objekata i potrošačima.

Na Kliker.ba uporedite ponude svih banaka - brzo i besplatno zatražite upit i uštedite >>

Maloprodaja[1] je prodaja dobara ili usluga krajnjem kupcu, potrošaču ili korisniku. Maloprodaje su dio sustava lanca opskrbe. Maloprodaje se obično klasificiraju prema vrsti proizvoda kao što su:

  • Prehrambeni proizvodi.
  • Roba sa dužim vijekom trajanja - bijela tehnika, elektronika, namještaj, sportska oprema, itd.
  • Roba s kraćim vijekom trajanja ili potrošni materijal - odjeća, obuća itd. Roba koja se konzumira samo jednom ili ima ograničen rok trajanja.

 

  

Uslijed napretka tehnologije, u svim oblastima života i poslovanja, neminovno je da se mijenja i način plaćanja: iz gotovinskog, preko kartičnog, u digitalni. Širenjem prihvata elektronskih plaćanja i uvođenje praktičnih mogućnosti poput beskontaktnog ili mobilnog plaćanja, u maloprodaji se stvaraju brojne prilike za rast prodaje i profitabilnosti.

Evolucija načina plaćanja osnovni je pokretač rasta potrošnje, ali na kvalitetniji i brži način, koji se podjednako odnosi i na maloprodaju i na krajnje potrošače. Brojne su pogodnosti kartičnog plaćanja za maloprodaju, gdje se najčešće navode slijedeće:

-        pouzdanost maloprodaje (trgovačkog preduzeća, maloprodajnog lanca)

-        povećanje prodaje

-        konkurentska prednost maloprodajnog objekta

-        praktičnost plaćanja za kupce

-        mogućnost online plaćanja i trgovanja

-        brzo i jednostavno plaćanje

-        mogućnost praćenja platnih transakcija i potrošačkih navika

-        finansijska učinkovitost maloprodaje.

S obzirom da se kartice sve više i češće koriste za plaćanja relativno 'manjih' iznosa na prodajnim mjestima, kontinuirano se kreiraju nova tehnoloških rješenja koja omogućavaju različite vidove korištenja kartica odnosno obavljanja kartičnog poslovanja u maloprodaji. Jedna od posljednjih inovacija u kartičnom poslovanju je tzv. beskontaktno plaćanje, koje je namjenjeno upravo potrošačima (kupcima) koji vrše plaćanja na prodajnim mjestima u relativno 'manjim' iznosima.

Postoje stanovišta stručnjaka koji smatraju da se kartično poslovanje nalazi na prekretnici, jer beskontaktnu tehnologiju sve više promoviraju telekom operateri, koji polako i sigurno postaju servisi za platne transakcije. U tom smislu, može se očekivati brži zaokret u ovom smjeru i posljedično prelazak na veću upotrebu beskontaktnih tehnologija i mobilnih platformi u maloprodaji.

Maloprodaja, a ne samo banke i kartične organizacije, kontinuirano vrši/e prilagođavanje vlastitog poslovanja kupcima 'nove' generacije, jer ovaj segment potrošača primarno koristi suvremene tehnologije u svakodnevnom životu i radu, a što ima značajan uticaj na maloprodajne aktivnosti i kupovne navike ovog segmenta potrošača. U narednom periodu, upravo 'nove' generacije kupaca, kako bi zadovoljile vlastite potrošačke potrebe, primarno će birati maloprodajne objekte koje imaju npr. mogućnost izbora načina plaćanja putem beskontaktne kartice ili mobitela, gdje će već za nekoliko godina mobiteli prevladati upravo kod ovog tržišnog segmenta kupaca. Posjetitelji trgovačkih centara i maloprodajnih lanaca, naročito 'nove' generacije potrošača, znati će to prepoznati kao dodatnu pogodnost prilikom kupovine, što će usloviti da će ovaj segment potrošača češće upravo tu i obavljati svoje kupovine.

 Sa druge strane postoje i tradicionalno nastrojeni potrošači (kupci) koji su prvenstveno naklonjeniji gotovinskom plaćanju u maloprodajnim objektima (i tržnicama), ali ukoliko se u maloprodaji budu promovirale 'specijalni' promotivni programi, kako bi se motivirao i ovaj segment potrošača (kupaca) da koriste prednosti beskontaktnog plaćanja, naročito putem mobilnih uređaja, moguće je očekivati na BH tržištu, u narednom periodu, porast dinamike beskontaktnog plaćanja i kod ovog segmenta potrošača (kupaca).

 Kod potrošača (kupaca) koji ne koriste prednosti beskontaktnog plaćanja glavna prepreka je 'briga za sigurnost' plaćanja, a zatim potreba za promjenom trenutnih potrošačkih navika pri plaćanju i nedovoljno poznavanje 'novih' načina (beskontaktnog) plaćanja. Upravo stoga maloprodajni lanci, ali i manji maloprodajni objekti, u suradnji sa bankama i kartičnim organizacijama, trebaju organizirati dodatne promotivne aktivnosti i/ili nagradne igre za segment tzv. 'tradicionalnih' potrošača (kupaca). Gotov novac neće brzo 'nestati' iz maloprodaje. Ukoliko vlasnici maloprodajnih objekata, naročito tzv. mali obrtnici (pekare, frizeri, taksisti itd.) budu shvatili da je rukovanje gotovinom finansijski zahtjevnije i skuplje rješenje u odnosu na npr. beskontaktno plaćanje (problemi sa sitnim novcem u kasi ili otuđenjem gotovine i sl.), te prepoznaju prednosti beskontaktnog plaćanja za očekivati je da će ovaj način plaćanja 'polako' zamjenjivati gotovinu, koja je još uvijek na BH tržištu najpopularniji način obavljanja kupovine u maloprodaji.

Bez obzira da li se radi o maloprodaji (trgovcu) - kao ponuđaču s jedne strane, ili o potrošaču (kupcu) - kao konzumentu s druge, primjena beskontaktne tehnologije plaćanja u maloprodaji za oba ova tržišna aktera ima, u konačnici, slijedeću najveću prednost: efikasnost plaćanja, što se ogleda u činjenici da se uz što manje utrošenih resursa ostvaruje željeni cilj, a to je jednostavno i brzo plaćanje (kupovina) roba i usluga.  


[1] SoftConsulting s.p. Tuzla,Trg slobode 16 ( BIT Centar), 750000 Tuzla, e-mail: [email protected]

[2] Izvor:  https://hr.wikipedia.org/wiki/Maloprodaja





Oznake: Kartice,



Komentari nisu dozvoljeni za ovaj članak.