Ili prijavi se pomoću:

Autor: Lejla Softić, dipl.oec. 

 

Crowdfunding kao alternativni način finansiranja obično se poistovjećuje sa skupnim finansiranjem bez finansijskog povrata (eng. non-equity crowdfunding), koje je u vidu donacija, sponzorstva, nagrada ili pretprodaje proizvoda. Pri tome se zanemaruje značaj equity crowdfundinga, kao jednog od oblika skupnog finansiranja sa finansijskim povratom.
Start-up preduzeća koja trebaju prikupiti kapital imaju mnogo različitih opcija kako to mogu postići, a equity crowdfunding je jedan od načina na koji se mogu finansirati njihovi poduzetnički poduhvati. Pri finansiranju poduzetničkih poduhvata putem equity crowdfundinga potrebno je obratiti pažnju pod kojim uvjetima se kapital pribavlja, te procjeniti prednosti i nedostatke ovog načina finansiranja, prije donošenja konačne odluke.

Na Kliker.ba uporedite ponude svih banaka - brzo i besplatno zatražite upit i uštedite >>

Šta je equity crowdfunding?

Equity crowdfunding (skupno kapitalno finansiranje) je internetska ponuda vlasničkih udjela privatnih preduzeća, koja nisu kotirana na berzi, velikoj skupini relativno 'malih' ulagača. Predstavlja oblik zajedničkog kapitalnog finansiranja koji omogućava širokim skupinama ulagača da finansiraju poduzetničke poduhvate start-up i malih preduzeća. Prikupljanje kapitala se vrši prodajom vlasničkog udjela, udjela u prihodu i slično.
Ulagači investiraju novac u start-up preduzeće i za to dobijaju 'mali' vlasnički udio. Ako poslovanje preduzeća bude uspešno, tada njegova vrijednost raste, kao i vrijednost udjela u istom. Pri tome vlasnik preduzeća koji prikuplja kapital ima potpunu kontrolu nad ponudom: šta, koliko i po kojoj cijeni prodaje, kako bi prikupio potreban kapital za poslovanje start-up preduzeća.

Najznačajnije equity crowdfunding platforme

Equity crowdfunding podrazumijeva korištenje online platformi za grupno finansiranje. Platforme veći dio prihoda zarađuju od naknada koje naplaćuju start-up preduzećima. Da bi povećale povjerenje investitora u mogućnosti ulaganja, neke platforme ulažu i vlastiti kapital u start-up preduzeća.

Najznačajnije equity crowdfunding platforme su:

  • AngelList je jedna je od najstarijih platformi za equity crowdfunding, koja je izvorno zamišljena za posredovanje u povezivanju tehnoloških poduzetnika i poslovnih anđela (ulagača).

  • Fundable je crowdfunding plaftorma na temelju nagrada, kao i Kickstarter, ali je specijalizirana za kapitalno finansiranje.

  • SeedInvest je platforma specijalizirana za visoko provjerene mogućnosti ulaganja i start-up-e sa velikim potencijalom rasta, a prihvaćaju samo 1% preduzeća koja se prijavljuju.

  • MicroVentures je plaftorma za osiguranje kapitala malim preduzećima i jedan je od lidera u ovoj oblasti. Idealna je za start-up preduzeća sa jedinstvenom idejom.

  • WeFunder je najuspješnija platforma za tzv. regulativno masovno finansiranje, gdje ulaganje može biti od akreditiranih investitora, ali i od investitora koji nisu akreditirani.

Prednosti skupnog kapitalnog finansiranja

Brojne su prednosti skupnog kapitalnog finansiranja za vlasnike start-up preduzeća, a najznačajnije su:

  • Pristup investitorima - Iako i dalje postoje različite vrste ograničenja, pristup mogućnostima ulaganja je daleko veći nego prije, a start-up preduzeća sada mogu promovirati svoje poslovanje i dobiti puno 'malih' ulaganja, koja mogu dovesti do velike količine kapitala.

  • Kontrolirano upravljanje finansiranjem - Pomoću kapitalnog finansiranja vlasnik preduzeća određuje uvjete ulaganja. Kada ulaganje vrši mnogo 'malih' ulagača, to vlasniku preduzeća pruža sigurnost pri upravljanju preduzećem, za razliku kada ulaganje vrši 'veliki' ulagač.

  • Učinkovitost - Primjenom platforme za crowdfunding veća je mogućnost dosezanja 'široke' publike, što vlasniku preduzeća omogućava da se fokusira na razvoj vlastitog poslovanja, a ne na pronalazak i podršku 'velikih' investitora.

  • Tržišna valorizacija - Pronalazak impresivnog broja 'malih' ulagača pokazatelj je da tržište odobrava poslovni koncept ili proizvod preduzeća, što može biti osnov i za 'lakši' pronalazak strateškog ('velikog') investitora ili poslovnih anđela.

  • Promocija i brending - Crowdfunding kampanja je ujedno i marketinška kampanja, a primjenom društvenih mreža i digitalnih kanala preduzeće može podići svijest o brendu i proširiti doseg ulagača. Uspješno prikupljanje kapitala može biti interesantno i medijima, te tako preduzeću obezbjediti veći publicitet na tržištu.

 Najznačajnije prednosti skupnog kapitalnog finansiranja za 'male' ulagače su:

  • Diverzificirani portfelj ulaganja - Iako se radi o relativno 'malim' ulagačima i u ovom slučaju se ne preporučava da sva sredstva za crowdfunding budu uložena u samo jedno preduzeće, nego se odabirom ulaganja u nekoliko preduzeća vrši diverzificiranje portfelja ulaganja, sa ciljem sprečavanja eventualnih gubitaka, uslijed neuspjeha poslovnog poduhvata start-up preduzeća.

  • Unosna ulaganja - Potencijal crowdfunding sektora je ogroman, a brojni su primjeri uspješno realiziranih crowdfunding kampanja sa zadovoljavajućim povratima za ulagače.

  • Relativno 'jednostavno' ulaganje - Specijalizirane platforme za skupno finansiranje'malim' investitorima omogućavaju da za veoma kratko vrijeme i bez dodatnog napora, u samo nekoliko klikova, učestvuju u kampanji prikupljanja sredstava koja je dostupna za širu javnost.

  • Mogućnost 'malog' ulaganja - Platforme za skupno finansiranje postavljaju minimalna ograničenja, tako da ovaj oblik ulaganja postaje dostupan gotovo svima. Definirana ograničenja razlikuju se u zavisnosti od poslovnog koncepta platforme, a postoje platforme koje omogućavaju ulaganje od npr. samo 10 dolara.

  • Podrška inovativnim start-up preduzećima - Crowdfunding zajednica je odlična za testiranje ideja i proizvoda, a za investitore je to jedinstvena prilika da podrže start-up preduzeća, uz mogućnoost postizanja ne samo vlastite zarade, nego i sa ciljem širenje mreže poslovnih veza.

Zaključak

Skupno kapitalno finansiranje je najjednostavniji način za sticanje vlasničkog udjela u preduzeću, gdje relativno nizak minimalni prag ulaganja omogućava ulagačima sudjelovanje u vlasništvu preduzeća, pri čemu ne preuzimaju toliko rizika kao što bi to učinili kada bi uložili značajan iznos u samo jedan posao.


Equity crowdfunding je puno više od korištenja platforme za skupno kapitalno finansiranje, koje omogućava da pojedinačno veliki broj 'malih' ulagača finansiraju poslovanje start-up preduzeća, sa ciljem povrata ulaganja. Stvarenje crowdfunding zajednice najznačajnija je nematerijalna prednost skupnog kapitalnog finansiranja. 'Mali' investitori se u jednom trenutku i sami mogu pronaći u ulozi vlasnika start-up preduzeća, i obratno. Stoga, platforme za skupno kapitalno finansiranje postaju online mreže koje omogućavaju inovativnim poduzetnicima da istovremeno budu i investitori (ulagači) i kreatori novih poduzetničkih poduhvata.


 

1 SoftConsulting s.p. Tuzla,Trg slobode 16 ( BIT Centar), 750000 Tuzla, e-mail: [email protected]





Oznake:



Ostavite komentar!

eG1mu